− Vil skape bolyst for hele øya

– Det må jobbes aktivt med infrastrukturen, og kollektivtilbudet er lite utviklet. Vi er glade for at det gjøres en del endringer på veiene, men i et fremtidig reiseliv må det bli enda enklere å komme hit uten privatbil. Distrikts-Norge må ha endringsvilje om det skal være levedyktig, sier Torild Langklopp.

– Det må jobbes aktivt med infrastrukturen, og kollektivtilbudet er lite utviklet. Vi er glade for at det gjøres en del endringer på veiene, men i et fremtidig reiseliv må det bli enda enklere å komme hit uten privatbil. Distrikts-Norge må ha endringsvilje om det skal være levedyktig, sier Torild Langklopp.

For Torild Langklopp handler ikke bare driften av Stokkøya Strandhotell om å gi gjestene gode opplevelser. Det handler om å skape puls for hele lokalsamfunnet.

For gründerne Torild Langklopp og mannen Roar Svenning var ikke målet kun å starte en reiselivsbedrift da de i 2005 åpnet Stokkøya Strandhotell på kysten av Fosenhalvøya i Trøndelag. Det var også for å skape bolyst og puls på et sted som over tid hadde vært preget av fraflytting.  

− Vi jobber aktivt med å utvikle plassen hele tiden for at vi skal få flere folk til å bo og jobbe her hele året. Vi vil rett og slett at Stokkøya skal bli verdens mest attraktive sted å bo, jobbe og leve. Når bygda blir mer attraktiv og interessant, blir det enklere for andre næringsaktører å tiltrekke rett kompetanse hit, sier Langklopp.

I dag er Stokkøya Strandhotell blitt et hotell og kurs - og konferansested som tilbyr opplevelser, mat og overnatting. Det er 15 årsverk på strandhotellet, pluss 3 årsverk i prosjektet «Bygda 2.0». Siden oppstart har de vunnet flere priser både for konseptet og for arkitekturen.

Spektakulære opplevelser

I tillegg til å tilby gode mat- og overnattingopplevelser, har Stokkøya satset på et bredt opplevelsestilbud til sine gjester. Gjestene kan prøve hurtiggående RIB, tur på fiskeskøyter, ølkurs og leie sykkel, kajakk og SUP. Og ifølge Langklopp er dette opplevelser som faller i smak for både nordmenn og utlendinger.

− En ting vi har lært av å ha flere nordmenn på Stokkøya i forbindelse med korona, er at norske gjester er blitt mer interesserte og villige til å betale for i slike opplevelser i eget land. Jeg tror vi må rejustere oppfatningen av at nordmenn ikke legger igjen like mye penger under et opphold, og det lover bra for norsk reiseliv i tiden fremover, sier hun.

Bygda 2.0 

«Bygda 2.0», som drives av søsteren Ingrid, er et prosjekt for å bygge et mer inkluderende lokalsamfunn. Som en del av prosjektet, tok Stokkøya Strandhotell i 2016 i bruk Bygdeboksen, kanskje Trøndelags mest spektakulære konsert-, konferanse- og selskapslokale, med utsikt rett mot havet.

Bygdeboksen er blitt en attraktiv scene hvor artister fra hele landet ønsker å spille, og er en møteplass for kultur, lokalbefolkning og næringsliv. Flerbrukshuset rommer både konsert- og kulturscene, snekkerverksted, et bryggeri, kontorfellesskap, et bakeri og møterom.

Målet med å starte Stokkøya Sjøsenter på kysten av Fosenhalvøya i Trøndelag var for å skape bolyst og puls på et sted som over tid hadde vært preget av fraflytting. Det har gründerne lykkes med, men fortsetter å utvikle konseptet enda mer. Foto: Stokkøya Sjøsenter.

− Det beste med jobben på Stokkøya er å skape noe for andre. Det er litt samme grunn til at jeg engasjerer meg i NHO Reiselivs styre. Her får jeg jobbe i et fellesskap som sammen taler bransjens sak. Det er et spesielt viktig medlemsgode for små reiselivsbedrifter, der man som oftest har mer enn nok med å få vanlig drift til å gå opp på døgnets få timer. Det vet jeg alt om, sier Langklopp.

Torild har tidligere hatt flere styreverv innen reiselivet og har blant annet vært styremedlem i Innovasjon Norge Sør-Trøndelag.

Brenner for bedre infrastruktur

Også lokalt er Langklopp engasjert, spesielt rundt samferdsel og infrastruktur i området. I dag er det etablert en direkte flyforbindelse fra Gardermoen til Ørlandet, som er viktig for Stokkøya for å sikre enkel tilgjengelighet fra østlandsmarkedet. Men Langklopp mener at kommunen må satse på flere alternative transportformer til privatbil.

– Det må jobbes aktivt med infrastrukturen, og kollektivtilbudet er lite utviklet. Vi er glade for at det gjøres en del endringer på veiene, men i et fremtidig reiseliv må det bli enda enklere å komme hit uten privatbil. Distrikts-Norge må ha endringsvilje om det skal være levedyktig, sier hun.

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

NHO Reiseliv sender hyppige oppdateringer med siste nytt om situasjonen for norske reiselivsbedrifter. Meld deg på her.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 0 nyhetsbrev:

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: