Storbyferie i Norge stadig mer populært

Publisert

17 prosent av de som skal ha en eller flere ferieturer i Norge planlegger storbyferie. Foto: Foto: Munchmuseet/Ivar Kvaal

I en fersk befolkningsundersøkelse gjennomført av NHO Reiseliv svarer 47 prosent at de skal på en eller annen ferie i løpet av høsten. Og det er rekordmange som planlegger storbyferie i Norge.

17 prosent av de som skal ha en eller flere ferieturer i Norge planlegger storbyferie, det er en øking fra 11 prosent i 2019. 

– Kortreiste storbyferier blir stadig mer populært, og byene våre her hjemme utvikler seg hele tiden til å konkurrere på nivå med storbyer i utlandet både når det gjelder overnattingstilbud, matopplevelser, kultur og opplevelser, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.  

Særlig er det kulturopplevelser og mat- og vinopplevelser nordmenn ønsker mer av i høst. 23 prosent sier at de planlegger kulturopplevelser i høst, og dette er en økning på ti prosent sammenlignet med 2019, mens 12 prosent svarer at de planlegger mat- og vinopplevelser.

Administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, sier byene våre her hjemme utvikler seg hele tiden til å konkurrere på nivå med storbyer i utlandet både når det gjelder overnattingstilbud, matopplevelser, kultur og opplevelse. Foto: Foto: Per Sollerman

– Byene våre over hele landet har et godt tilbud av teater, konserter og museer, men særlig Oslo vil nok tiltrekke seg mange reisende denne høsten som vil oppleve det nye Munchmuseet og Nasjonalmuseet. Dette har absolutt løftet kulturtilbudet i Oslo. I tillegg satses det på matopplevelser over hele landet. Trondheim og Trøndelag er europeisk gastronomiregion i år, og det sier litt om hvilken standard de har klart å få på mange av restaurantene der, som for eksempel Credo, Fagn og Speilsalen på Britannia, som alle har Michelins-tjerner, sier Krohn Devold.  

Tilpassede tilbud 

Friluftsaktiviteter er som alltid populært på høsten, og 29 prosent skal bruke tid på dette i høst. I tillegg vil vi slappe av og nyte. 7 prosent vil ha opplevelser knyttet til spa, helse og velvære, en god økning fra 2019 da tre prosent svarte det samme. 7 prosent skal besøke fornøyelsespark. Dette er langt flere enn i 2019 da bare én prosent skulle besøke fornøyelsespark. 

– Norge er laget for gode friluftsaktiviteter, og det er få steder som er så vakkert som når landskapet kles i høstfarger. Mange av fjellhotellene våre satser også på gode spa- og velværetilbud, så her er det muligheter for å kombinere. Og fornøyelsesparkene våre holder oppe langt utover høsten med gode og tilpassede høsttilbud for hele familien, for eksempel har både Tusenfryd og Dyreparken "skremmende ting" på gang opp mot Halloween, sier Krohn Devold.  

47 prosent planlegger én eller flere reiser i løpet av høsten. Likevel ser vi en nedgang sammenlignet med 2019, da hele 67 prosent planla en feriereise i løpet av høsten.  

– Dette er ikke så rart, med tanke på den usikre økonomiske høsten vi står ovenfor. Mange er nok litt forsiktig med å planlegge de store utskeielsene. Derfor er jeg veldig glad for at det er nesten halvparten av oss som allerede har planer om én eller flere turer i løpet av høsten. Og mange kommer også til å bruke sitt lokale reiseliv der de bor, sier Krohn Devold.  

Benytt det lokale reiselivet 

Som vanlig skal rundt halvparten av oss benytte høsten til å besøke venner og familie når vi er på reise i Norge, mens 34 prosent skal være på hytta.  

– Dette er også veldig fint for det lokale reiselivet. Når man er på hytta besøker man den lokale kafeen og restauranten, kanskje unner man seg et spabesøk eller en opplevelse. Dette er ekstra viktig i år, sier Krohn Devold.  

Reiselivet står foran en tøff høst med skyhøye kostnader som må tas rett fra bunnlinja, og frem mot julebordsesongen, hvor bookingene heldigvis er gode, opplever mange sviktende belegg. Krohn Devold håper folk bidrar til å holde liv i det lokale reiselivet: 

– Det er mange, særlig små hoteller, restauranter og utelivsaktører som ikke klarer å håndtere de skyhøye kostnadene, og som blir nødt til å redusere åpningstiden, eller stenge helt i perioder med få gjester. Konsekvensene kan bli nedbemanninger og færre helårsarbeidsplasser, og et dårligere tilbud til deg og meg der vi bor og ferdes. Jeg håper folk bruker reiselivet så langt de har mulighet til, sier Krohn Devold.  

52 prosent av de som skal reise i løpet av høsten planlegger en tur i Europa, mens 32 prosent skal reise i Norge.  

– Dette er en tendens vi ser hvert år, da mange ønsker å forlenge sommerfølelsen med en ferieuke eller langhelg i varmere strøk, sier Krohn Devold.  

Seks prosent planlegger å ta turen over grensen til Sverige og åtte prosent skal reise til et land utenfor Europa.  

Last ned NHO Reiselivs Høstgallup 2022 her

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Høstgallup 2022

Befolkningsundersøkelsen kartlegger nordmenns planer for høstferien og reiseplaner for høsten

En person i røde klær som suser nedover en preparert skibakke, med snøsprøyt rundt seg. Foto.

Forventer bra trøkk i vinterferien, men dyrtiden påvirker næringen

Situasjonsanalyse for norsk reiseliv

Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse februar 2024

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: