NHO ber regjeringen avvikle hjemmekontor

Publisert

En oppgitt dame på hjemmekontor.

NHO Service og Handel og NHO Reiseliv mener det ikke er forholdsmessig å holde på hverken hjemmekontor, meteren eller antallsbegrensninger.

To av NHOs største bransjeforeninger ber regjeringen følge Danmarks eksempel og oppheve påbudet om hjemmekontor, samt andre restriksjoner. — Helt feil at dette er et "mindre inngripende tiltak", mener de.

NORMALDRIFT: — Nå må bedriftene få drive som normalt, og alle ansatte må få tilbake den normale arbeidshverdagen sin med kontoret som den primære arbeidsplassen, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv. Foto: Per Sollerman.

NHO Service og Handel og NHO Reiseliv mener det ikke er forholdsmessig å holde på hverken hjemmekontor, meteren eller antallsbegrensninger:

– Danmark opphever alle restriksjoner fra og med 1. februar. Danske smittevernseksperter definerer ikke lenger korona som en samfunnskritisk sykdom. Det har gått over til å bli en forkjølelse/influensa. Den norske regjeringen har varslet betydelige lettelser i smitteverntiltakene neste uke. Nå forventer vi at alle restriksjoner fjernes, inkludert påbud om hjemmekontor, og at det skjer raskt, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

— "En feilslutning"

— Det er en feilslutning å si at hjemmekontor er et lite inngripende tiltak, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.

— Hjemmekontor snur rundt på livsstilen vår, og rammer mange service-bransjer, fra frisører til kantiner. Tusenvis av ansatte i servicenæringen er fortsatt permittert. Hjemmekontor er et svært inngripende tiltak næringsmessig, og oppleves i tillegg belastende for mange ansatte, mener hun.

Hjemmekontor rammer servicenæringene hardt

Påbudet om hjemmekontor fører til at færre går ut og spiser, klipper håret, bor på hotell og gjennomfører konferanser. Mange lar være å dra inn til arbeidsplassen i sentrum og bykjerner og benytter seg ikke av tilbudene i byene:

RAMMER BRANSJEN: Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel, mener at hjemmekontor snur rundt på livsstilen vår, og rammer mange service-bransjer. Foto: Jon Amundsen.

— Så lenge alle har hjemmekontor så kvier mange bedrifter seg for å ta lunsjpausen på en restaurant, ta med kunder og samarbeidspartnere ut i lunsjen, og arrangere og gjennomføre seminarer og konferanser. Konferansehotellene melder om at bookinger er helt nede på mellom 5 og 20 prosent av normalen. Derfor er det viktig at påbudet om hjemmekontor oppheves, sammen med resten av restriksjonene som skjenkebegrensning og avstands- og antallsbegrensninger, fortsetter Krohn Devold.

Påbudet rammer også tusenvis av ansatte som lever av å tilby service til de ansatte på arbeidsplassene:

— Vi anslår at rundt 10 000 servicearbeidere (ansatte i kantiner og i renhold) står uten arbeid fordi de ansatte ikke er på arbeidsplassen. Det haster å oppheve påbudet om hjemmekontor slik at alle de permitterte kan få tilbake jobben sin. Det var riktig virkemiddel en stund, men nå er situasjonen annerledes. Utfordringene forsterker seg etter hvert som dette tiltaket vedvarer, sier Kaltenborn.

— Tærer på arbeidsmiljøet

— Nå må bedriftene få drive som normalt, og alle ansatte må få tilbake den normale arbeidshverdagen sin med kontoret som den primære arbeidsplassen. Månedsvis med hjemmekontor tærer på arbeidsmiljøet og er en belastning både for arbeidstakere og arbeidsgivere, sier Krohn Devold.  

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: