Norske Tine (51) skal reise mer i Norge etter pandemien: Reiselivet vil styrke økonomien

Nyhet

Publisert

ØKTE EKSPORTINNTEKTER: Det norske reiselivet kan hjelpe myndighetene med å øke eksportinntektene. Flere utlendinger og nordmenn vil reise til Norge, deriblant norske Tine Skeie Mathiesen. Hun er en av mange som ønsker å reise mer i eget land også etter pandemien. Foto: Privat.

Ifølge ny rapport kommer reiselivet til å styrke den norske økonomien gjennom økt turisme og eksportinntekter fra norske og utenlandske gjester. Norske Tine Skeie Mathiesen (51) er en av mange som ønsker å reise mer i eget land også etter pandemien.

— Før pandemien snakket familien alltid om å reise i Norge og se mer av norsk natur, men når feriene kom, endte vi alltid opp med å dra til utlandet. Det føltes som "ordentlig" ferie, sier Tine Skeie Mathiesen (51) fra Oslo. 

Helt siden 19-årsalderen har Tine spart penger for å kunne reise ut i den store verden. Interessen for det globale liv førte henne etter hvert til London og andre byer i verden hvor hun bodde i mange år. Tilbake i Norge har hun, som rådgiver i Utlendingsdirektoratet (UDI), stort sett blitt sendt ut på jobbreiser utenfor Norge for å gjenbosette kvoteflyktninger.  

Les også: Kakene ble en del av redningen – nå brenner kafégründeren for folkehelsen 

Men i mars 2020 sa det plutselig stopp. Med pandemien og stengte landegrenser måtte Tine, hennes ektemann og to tenåringsbarn vende skuta mot norske farvann.  

— Det var da jeg fikk opp øynene for Norgesferien for første gang. I år 2020, røper hun og legger til med stor begeistring i stemmen: 

— Å reise i eget land viste seg å være helt fantastisk! 

PÅ TUR MED VENNER: Tine Skeie Mathiesen har brukt de siste to somrene til å utforske eget land sammen med familien sin og deres vennefamilie. Foto: Privat.

Flere nordmenn har fått opp øynene for Norge  

Til tross for gjenåpningen i februar, sier nær halvparten av oss nordmenn at vi vil fortsette å feriere i Norge fremover fordi det føles tryggere enn å dra til utlandet. 

Også NHO Reiseliv sine medlemmer tror de vil se flest nordmenn på besøk: Ifølge en medlemsundersøkelse gjennomført av Ipsos på vegne av NHO Resieliv i februar, svarer 4 av 10 reiselivsbedrifter at de forventer at det også i år blir flest nordmenn som besøker eller benytter seg av deres tilbud og aktiviteter. Kun syv prosent forventer at de utenlandske turistene kommer tilbake for fullt i sommer. Halvparten tror pandemien har endretfolks reisemønstre og adferd, og at det vil kreve endringer og omstilling i reiselivet – også etter pandemien.  

NORGE SOM DESTINASJON: Turister er villige til å legge igjen pengene sine i norsk reiseliv. Det vil bidra til en forsterket norsk økonomi, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv. Foto: Per Sollerman.

En fersk rapport fra analysebyrået Menon Economics bekrefter samtidig at det er oss nordmenn som kommer til å være det aller viktigste markedet for norsk reiseliv i årene som kommer. Menon estimerer at norsk reiselivs omsetning vil øke med 45 prosent frem til 2030. Det forventes en stor vekst innen feriemarkedet spesielt, og aller sterkest vekst blant lokalbefolkningen.  

Det virker som om reiselivet i Norge har tilpasset seg et nytt behov: De reisende har lyst til å oppleve noe autentisk og noe som er lokalt, samtidig som det er natur, kultur, historie og matkultur med på kjøpet. Jeg føler at Norge tilbyr hele pakken, sier Tine. 

Les også: Mange reiselivsbedrifter, slik som Søstrene Storaas Hotell, har omstilt seg og blitt mer bærekraftige under pandemien

NHO Reiseliv: Reiselivet vil styrke norsk økonomi 

Koronapandemien og nedstengingen av norsk næringsliv og reiseliv, resulterte i en bråstopp for norsk økonomi i 2020. Med vaksinering av befolkningen, og gjenåpningen av samfunnet, vil vi igjen se et betydelig løft til den økonomiske aktiviteten i Norge framover, men det vil ta tid. 

— Politikere har som mål å øke eksportinntektene i Norge. Det norske reiselivet er en næring som kan hjelpe myndighetene med å nå det økonomiske målet. I tillegg til vår vakre natur, er det nettopp hotellene, restaurantene, destinasjonsselskapene og utestedene som gjør at de reisende velger å besøke et sted eller en by i Norge. Dette er arenaer hvor folk samles, deler historier og får innsikt i andres kulturer. Det er også her gjestene legger igjen pengene, som vil bidra til en forsterket norsk økonomi. Det er spesielt viktig i gjenåpningsfasen vi er i nå, men også fremover, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv. 

Les også: Hotel Bristol får mennesker i arbeid: — Mangfold styrker bedriften 

Ifølge Menon vil vi, i tillegg til norske gjester, også se en vekst av utenlandske turister på over 50 prosent frem mot 2030. Eksportinntektene fra utenlandske gjester vil vokse fra 59 milliarder kroner i 2019 til 90 milliarder kroner i 2030. Prognoser viser at etterspørselen etter særlig naturbaserte opplevelser vil forsterkes i årene som kommer. Aktiviteter og opplevelser i norsk natur kommer til å bli mer og mer populært, men også det urbane Norge. 

Det blir spennende å se om pandemien fører til varige endringer i folks reiseadferd og preferanser, men én ting er sikkert: Aldri før har reiseliv og kultur vært viktigere. Vekstpotensialet i bransjen er enormt og vi kan være med på å løse den store økonomiske samfunnsutfordringen, legger hun til.

FLERE NORDMENN PÅ REISEFOT: En fersk rapport fra analysebyrået Menon Economics sier at det er oss nordmenn som kommer til å være det aller viktigste markedet for norsk reiseliv i årene som kommer. Foto: 29|2 Aurland.

Vil utforske nye ruter i eget land 

Selv har pandemien fått Tine til å tenke seg om sine egne reisevaner. 

— Når pandemien går over, kommer du til å reise til utlandet i fremtiden igjen, tror du?  

Spørsmålet, som soleklart setter hele hennes reiseideologi på prøve, er ikke nødvendigvis så lett å svare på. Hun tar en pause og tenker tilbake på de to siste årene som har gått.  

Da korona inntraff, lette Tine og familien spesifikt etter reisesteder i Norge som drev økologisk, med gjenbruk, lokalt og kortreist på alle vis. Det har gitt en skikkelig forsmak på opplevelser, emosjonelle produkter og grønt reiseliv i Norge.  

Les også: Brenner for destinasjonsutvikling - Sluttet som journalist for å starte opp et familiehotell i bygda 

— Skal jeg være helt ærlig? Det kjedeligste av alt er å reise et sted å ikke oppleve noe eller lære noe. Det å bare ligge på en strand, har egentlig blitt helt uinteressant for meg. Jeg vil heller fortsette med å utforske bærekraftige reisemål, bevege på meg og gjøre ting jeg ikke gjør i hverdagen ellers. Det gjør Norge, med sin fantastiske natur, til et perfekt reisemål for meg fremover. Her har jeg allerede hatt mange "aha-opplevelser"!

STORFORNØYD: I løpet av sommeren 2021 reiste Tine Skeie Mathiesen til Vestlandet. Her er hun avbildet i Aurlandsdalen. Foto: Privat.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: