Erfaring er en styrke på arbeidsplassen. Det bekrefter (fra venstre) kokk Kjetil Berntsen, daglig leder Knut Wesenberg og servitør Inge Solmo ved Brasserie France. Foto: Simen Prestaasen, TRY
De aller fleste reiselivsbedriftene mener seniorer er trygge i jobben sin, og at de er viktige rollemodeller for yngre kolleger. Likevel sier 1 av 5 bedrifter at de ikke har ansatte over 55 år.
NHO Reiseliv har nylige startet kampanjen "En erfaring rikere", der formålet er å rekruttere og beholde erfarne medarbeidere. I medlemsundersøkelsen for oktober er flere av spørsmålene knyttet til synet på seniorer i reiselivet.
Undersøkelsen viser at de fleste bedriftene mener at godt voksne på arbeidsplassen gir mange fordeler.
9 av 10 bedrifter er enige i at godt voksne er trygge i jobben og at de er viktige rollemodeller for yngre kolleger. 7 av 10 sier seniorer i større grad kan jobbe ugunstige tider og at de krever mindre opplæring enn yngre arbeidstakere.
– Undersøkelsen viser at de fleste ledere er svært fornøyde med å ha godt voksne ansatte på arbeidsplassen. Likevel er det mangel på seniorer mange steder. 1 av 5 bedrifter har ingen ansatte over 55 år, sier kompetansepolitisk rådgiver i NHO Reiseliv Henrik Hamborg.
Får ikke søkere
På spørsmål i undersøkelsen om hvorfor de ikke har ansatte over 55 år, svarer mange at de ikke får søkere. "Kokker og servitører slutter som regel i restaurantbransjen når de er 30-35 år", "kun unge søkere", og "vaktordning/turnus" er blant begrunnelsene medlemsbedriftene trekker frem.
– Det er nok mange som gjerne skulle hatt flere godt voksne ansatte, men som ikke vet hvordan de skal gå frem for å få det. Noe av målet med vår kampanje er å hjelpe medlemsbedriftene med å rekruttere og beholde erfarne ansatte. Det vi vet, er at det er relativt enkle grep som skal til. Det handler blant annet om at stillingsannonser skrives på en måte som gjør at alle føler seg velkommen til å søke, sier Hamborg.
Senior fra 35 år
Tall fra SSB viser at det er en større andel unge i reiselivet enn i næringslivet for øvrig. 34 prosent av de ansatte innen overnatting og servering er under 24 år. For næringslivet som helhet er 13 prosent under 24 år.
Grensen for når man regnes som senior er kanskje litt annerledes i reiselivet enn i resten av samfunnet. I medlemsundersøkelsen fikk bedriftene spørsmål om ved hvilken alder de anså en ansatt som senior. Det er flest som mener man er senior fra fylte 60 år. Men 1 av 10 mener at man er senior i reiselivet når man er 35 år.
– Dette varierer også mellom fylkene. I Oslo svarer hele 22 prosent av bedriftene at man er senior fra man er 35 år. Når vi snakker om å rekruttere og beholde seniorer, er det derfor ikke bare de over 60 vi har i tankene, sier Hamborg.
Henrik Hamborg, politisk rådgiver for utdanning og kompetanse i NHO Reiseliv. Foto: NHO Reiseliv | Per Sollerman
Tilrettelegging er nødvendig
Halvparten av bedriftene sier de vil trenge flere ansatte i tiden fremover, og at de kommer til å satse mer på å rekruttere godt voksne.
Mange medlemsbedrifter gjør allerede grep for å rekruttere og behold seniorer i sin bedrift, viser medlemsundersøkelsen. Dette er noe av det bedriftene gjør:
Tilrettelegger turnus, arbeidstid og arbeidsbelastning
Gir seniorer stor grad av autonomi og mulighet til å styre egen arbeidshverdag
Prioriterer gode samtaler med seniorene – har to medarbeidersamtaler i løpet av året i stedet for én
Tilrettelegger arbeidsoppgaver, for eksempel ved at man unngår tunge løft
Samarbeider med verneombud og fysioterapeut
Legger en tilpasset plan for seniorenes arbeidssituasjon
Legger ekstra vekt på godt arbeidsmiljø
– Det er tydelig at det allerede jobbes godt med dette i mange av våre medlemsbedrifter, og nå vil vi dele disse tiltakene med resten av medlemmene sier Hamborg.
Et sted å bli lenge
Brasserie France i Oslo er en av medlemsbedriftene i NHO Reiseliv som jobber bevisst med å beholde de ansatte lenge.
– Da vi startet Brasserie France i 2001 var vi to par i midten av 30-årene. Vi var ferdige med å flakse rundt fra arbeidsplass til arbeidsplass, og ville laget et sted der både vi og våre ansatte hadde lyst til å bli lenge, forteller daglig leder og medeier Knut Wesenberg.
Han forteller at brasseriet ikke har en egen senior-strategi, men heller en "beholde ansatte-strategi" – som ikke er nedfelt i et dokument, men som sitter i ryggmargen.
– Vi ønsker at folk skal bli hos oss lenge – da blir de jo automatisk seniorer etter hvert. Kjøkkensjefen har vært med siden starten for 25 år siden, og vi har flere ansatte som har både 10 og 20 års fartstid hos oss, sier Wesenberg.
God butikk
Han forteller at de tilrettelegger på ulike måter.
– Vi er et restauranthus på fire etasjer, men noen får jobbe kun i en av etasjene, så de slipper å løpe i trapper. Vi prøver også å tilrettelegge slik at de som har små barn får jobbe dagtid og kan hente i barnehagen, sier han.
Han sier at det ikke er utelukkende av hensyn til de ansatte at de har fokus på dette.
– Det er litt egoistisk også. Det koster penger å hele tiden lære opp nye folk, og kvaliteten blir ikke like god. Det er rett og slett god butikk å holde på gode medarbeidere, sier han.