Medarbeidere i aksjon på Bien Bar i Bergen. Foto: NHO Reiseliv
Serveringsbransjen i Norge sysselsatte 83 000 og omsatte for 71 milliarder kroner i 2023. En ny rapport viser at måltidsopplevelser er blitt en av reiselivets viktigste drivkrefter, men at små marginer og tøffe rammevilkår truer utviklingen.
Mat og måltider er ien viktig moytor i norsk reiseliv. Norge har alt fra nabolagskaféer til Michelin-restauranter, og måltidsopplevelser er blitt en av reiselivets viktigste drivere. Men bransjen har små marginer og tøffe rammevilkår. særlig i storbyene. Det viser en ny analyse fra Menon Economics.
For mange reisende er måltidet høydepunktet, og i noen tilfeller grunnen til at de i det hele tatt velger et reisemål, sier Tobias Strandskog-Christensen, bransjesjef for servering i NHO Reiseliv. Foto: NHO Reiseliv | Per Sollerman
– For mange reisende er måltidet høydepunktet, og i noen tilfeller grunnen til at de i det hele tatt velger et reisemål. Det er viktig at bransjen får rammebetingelser som gjør lønnsom drift mulig, sier Tobias Strandskog-Christensen, bransjesjef for servering i NHO Reiseliv.
Serveringsbransjen skaper arbeidsplasser og lokal verdiskaping
Serveringsbransjen omsatte i 2023 for hele 71 milliarder kroner og sysselsatte 83000 personer – nesten halvparten av alle som jobber i reiselivet. Det gjør bransjen til den klart største av de fem reiselivsnæringene. De siste årene har den hatt sterkere vekst enn både hotell, transport og opplevelser.
– Serveringsstedene våre er med på å forme identiteten til norske byer og tettsteder. Når vi snakker om verdiskaping, snakker vi ikke bare om kroner og øre – men også om lokal stolthet, møteplasser og arbeidsplasser, sier Strandskog-Christensen.
Matopplevelser driver reiselyst og bygger merkevaren Norge
Ifølge rapporten fra Menon er det fire grunner til at serveringsbransjen i Norge har høy samfunnsverdi, langt utover det som vises i regnskapene:
Serveringsbransjen:
Tiltrekker gjester – både lokale og tilreisende
Bygger merkevaren Norge som en attraktiv mat- og reisenasjon
Utvikler kompetanse og kvalitet i hele verdikjeden for mat og drikke
Skaper livskraftige lokalsamfunn og gjør steder mer attraktive å bo og besøke
– Norge er i ferd med å bli en gastronomisk destinasjon. Ikke bare gjennom Michelin-restauranter, men gjennom mangfoldet av kafeer, bakerier og lokale spisesteder som løfter frem norske råvarer og matkultur. Det gir enorme muligheter for mer helårsturisme – og for lokal næringsutvikling, sier Strandskog-Christensen.
Lav lønnsomhet truer mangfoldet
Til tross for høy aktivitet og samfunnsverdi er driftsmarginene i serveringsbransjen lave. Ifølge rapporten ligger gjennomsnittlig driftsmargin på rundt 2 prosent, og de minste aktørene har ofte negativ margin. I storbyene er konkurransen knallhard, kostnadene høye og marginene presset.
– De største aktørene har stordriftsfordeler og bedre forutsetninger for å overleve. Samtidig er det de mange små som skaper variasjon, særpreg og lokalt næringsliv. Skal vi bevare mangfoldet, må rammevilkårene for små og mellomstore bedrifter bedres. Det handler om mer enn økonomi – det handler om mangfold og byliv, sier Strandskog-Christensen.
Serveringsnæringen trenger bedre rammebetingelser
NHO Reiseliv mener det er på høy tid å anerkjenne serveringsbransjen i Norge som en viktig næring for både reiselivet og samfunnet.
– skal vi sikre fortsatt vekst og utvikling, må politikerne redusere avgiftstrykket. Det er på høy tid å anerkjenne serveringsbransjen for det den er: En motor i både reiselivet og lokalsamfunnene. Da trenger vi lavere skatter og avgifter som å harmonisere serveringsmomsen og redusere alkoholavgiftene.
Serveringsbransjen skaper arbeidsplasser, bygger lokalsamfunn og setter Norge som reisemål på kartet. Les høydepunktene fra «Serveringsbransjen i Norge – verdien av måltidsturisme» og last ned rapporten her.
Helsedirektoratet har publisert sin veileder om i den nye forskriften mot markedsføring av usunn mat og drikke til barn. Nå trengs innspill fra reiselivet.