NHO Reiseliv

Innhold

Hotel Union Geiranger gjør bygda levende

Monja og Sindre Mjelva

Hotel Union Geiranger har vært i familien Mjelvas eie helt siden 1899. Vertskapets drøm om å bidra til ei levende bygd for både turister og fastboende har levd like lenge.

I dag bor om lag 200 mennesker i vestlandsbygda, som ligger innerst i vakre Geirangerfjorden. Dagens eiere, Monja og Sindre Mjelva, overtok Hotel Union Geiranger i 2001. De har 70 helårsansatte i sin stab, og 140 i sommersesongen, og er dermed hjørnesteinen som hele bygda lener seg på.

Fakta Hotel Union Geiranger
  • Sted: Stranda kommune, Møre og Romsdal
  • Eiere: SM Buick Holding AS, som eies av Sindre Mjelva
  • Grunnlagt: Bygd i 1891, kjøpt av Julie og Karl Mjelva i 1899
  • Antall ansatte: 70 helårsansatte, 140 ansatte i sommersesongen
  • Omsetning 2016: 83.643.845 kroner
  • Følg på: Facebook og Instagram
  • www.hotelunion.no

– Vi har økt både omsetningen og antall ansatte jevnt og trutt siden vi tok over, men vi blør fremdeles om vinteren. Vårt håp for fremtiden er at det skal være mulig å drive lønnsomt året rundt, sier Monja Mjelva.


Forsøker å få til helårsdrift

Hotel Union Geiranger er ombygd og utvidet flere ganger. De siste årene har stadig nye tilbud kommet til, som en moderne kurs- og konferanseavdeling, svømmebasseng, ny toppetasje med 13 suiter, veteranbilutstilling og nattklubb. I 2008 investerte ekteparet Mjelva 80 millioner kroner i et splitter nytt spa-anlegg i et forsøk på å utvide til helårsdrift.

– Vi får stadig flere gjester, også utenom høysesongen om sommeren, noe ikke minst spa-tilbudet bidrar til. Vårt håp er at enda flere skal velge Geiranger som reisemål også vår, høst og vinter, sier Mjelva.

 

#205

Bassengkos på Hotel Union

Bygde nytt i nedgangstider

Sindres oldeforeldre Julie og Karl Mjelva kjøpte hotellet i 1899, og startet i tillegg både bilfabrikk, kraftverk og komfyrfabrikk i bygda. Med unntak av krigsårene opplevde Geiranger en turistbom helt frem til 1970-tallet. Da kom nedturen.

Men istedenfor å resignere investerte Sindres foreldre 20 millioner kroner og bygde nytt, midt i den verste nedgangstiden. Det viste seg å være et smart trekk: Den negative trenden snudde og Geiranger fikk en ny blomstringstid. Som fjerde generasjon hotelleiere er Monja og Sindre Mjelva opptatt av å bidra til at Geiranger skal være ei livskraftig bygd, året rundt.

#205

Tett på naturen

– De siste årene har landbruket fått hard medfart, med nedleggelser over en lav sko. Møbelbransjen i regionen har også møtt mange utfordringer. Vi ville bremse utviklingen og skape fundament for helårs arbeidsplasser her i Geiranger, sier Monja Mjelva.

Mange av hotellets ansatte har kommet flyttende til Geiranger og slått seg ned i bygda sammen med familien. 80 prosent av barna i skole og barnehage har foreldre som jobber på hotellet, og flere nye boliger er bygd.

Hotel Union Geiranger er også Møre og Romsdals største lærlingebedrift innenfor sitt fagområde. Mange ungdommer i Geiranger har dessuten hatt sommerjobb på hotellet.


Moderne og innovativ bedrift med omtanke for gjester og ansatte

Produktet til Hotel Union Geiranger er sammensatt av service og det fysiske produktet.

– Det er viktig for oss at kompetansen følger utviklingen i produktet. For eksempel har vi i vårt spa ansatte som alle er utdannet blant annet innen fagfeltene hudpleie og massasje. Faglærte ansatte er vanligvis dyrere enn ufaglærte, men hvis vi skal klare å holde jevn kvalitet over tid på et høyest mulig nivå er dette avgjørende, sier Monja Mjelva.

#205

Basseng og moderne spa

Med en aktiv utdanning internt i alt i fra «mini-fagbrev» til vinskole arbeider hotellet kontinuerlig med å opprettholde sitt merkevareløfte og verdien «fullblods» hotellhåndverk.

– Samspillet i vår profesjon, med fokus på å gi gjesten det beste sammen med personalet, er en viktig drivkraft for oss. Til grunn ligger verdiene våre som gjelder både ansatte og gjester, der vi ønsker å være en moderne og innovativ bedrift med varme og omtanke i det vi gjør både for personalet og gjestene, samt utformingen av det fysiske produktet og til slutt verdien fullblods hotellhåndverk. Vi har et ønske om å utøve vår profesjon med stolthet, sier hun.

– Når vi så ser vår bedrift i en sammenheng der våre beslutninger gir direkte konsenkvenser for utviklingen av lokalsamfunnet, er meningen med å gå på jobb hver dag solid god og langsiktig, legger hun til.


Skjebnefellesskap

#205

Hotel Union, Geiranger

En stor utfordring for ekteparet Mjelva i dag er samferdsel.

– Samferdsel spiller en sentral rolle for at Geiranger skal bli et livskraftig lokalsamfunn året rundt, sier Monja Mjelva.

Geiranger ligger langs fylkesvei 63, som er rasstengt flere ganger i løpet av vinteren. Hotellet merker det også godt når Strynefjellstunnelene stenger – med en gang de åpner igjen, strømmer det turister til bygda.

– Hotellet og bygda er et skjebnefellesskap, derfor er vi engasjert i det som skjer i bygda langt utover selve hotelldriften, sier hun.

Om lag 80 prosent av barna i barnehagen og skolen er barn av våre ansatte. Vi har også bidratt til knoppskyting i bygda: De siste årene har fem nye bedrifter etablert seg i bygda, og alle er tidligere ansatte på Union, sier Mjelva, og nevner i fleng; Geiranger Sjokolade, Geiranger Summit, Geiranger Bakeri, eMobility Geiranger og Geiranger Bryggeri.

– Sammen kan vi skape et Geiranger som både er et godt sted å besøke og et godt sted å bo, året rundt, sier Mjelva.

 

Se også:

NHO Reiselivs årskonferanse 25 - 26 mai

En god fremtid for reiselivet skapes ikke av seg selv. Den skapes gjennom kortene vi har fått uttdelt og valgene vi tar. 

Reiselivets neste trekk er tema for NHO Reiselivs årskonferanse 25 og 26. mai. 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: