NHO Reiseliv var som alltid på plass under Arendalsuka, der blir det ekstra mange reiselivsdebatter og politiske diskusjoner som berører reiselivsnæringen. Tirsdagen startet med en frokostdebatt om inkludering i regi av Scandic Norge, hvor Kristin Krohn Devold deltok sammen med Asle Prestegaard og Elin Ekrol i Scandic. Foto: NHO Reiseliv
Det var rekordmange arrangementer, men flere av reiselivsdebattene trakk likevel fullt hus under Arendalsuka.
Arendalsuka er sensommerens vakreste (og mest intense) eventyr og starten på valgkampinnspurten. I år var det igjen ny rekord i antall arrangementer, og det var mye spennende på programmet for alle oss som er interessert i reiseliv.
Foto: NHO Reiseliv
Administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold var en av dem som deltok.
– Vi er først og fremst på Arendalsuka for å møte lokale medlemsbedrifter, og for å snakke med politikere om de sakene medlemmene våre er opptatt av, sier hun.
Skattevilkår og arbeidsinkludering på politisk dagsorden
– Akkurat nå er det to problemstillinger vi er spesielt opptatt av. Det ene er skattevilkår. Det kan ikke være sånn at hvis du selger bedriften din til en utlending så slipper de skatt, mens hvis du beholder den, må du betale formueskatt. Det betyr at norske bedrifter må løpe dobbelt så fort som utenlandske, og slik kan vi ikke ha det, sier Krohn Devold
– Den andre saken er at vi har 700 000 utenfor arbeidslivet. Reiselivet skal fortsatt være den beste integreringsbransjen, og vi skal sammen med NAV får mange flere i jobb, sier hun.
Inspirasjon fra inkluderende arbeidsplasser
Krohn Devold deltok i en panelsamtale om inkludering i arbeidslivet i regi av Scandic. Blant publikum ble det mumlet både om den beste frokosten i Arendal (takket være Scandic Kristiansand Bystranda) og svært spennende diskusjoner.
Mest inntrykk gjorde kanskje Ida Marie Færestrand. Hun har autisme og satt hjemme uten jobb i syv år, før hun fikk en ny sjanse gjennom prosjektet HELT MED. Nå har hun jobbet på Scandic Bergen City i åtte år.
– Jobben har betydd alt for meg. Jeg ønsker at flere skal få den muligheten jeg har fått, sier hun.
Krohn Devold etterlyste mer fleksibilitet i NAV-ordningene, og mer penger til NAV.
Fullt hus under debatt om internasjonal markedsføring
Alkoholreklame, OTA-er og bærekraftig turisme var også blant temaene som ble debattert i Arendal. Høyest temperatur var det kanskje på debatten "Er det nødvendig med internasjonal markedsføring av Norge som ferieland?". NHO Reiseliv var medarrangør, og debatten ble ledet av Ole Michael Bjørndal.
Det var fullt hus da Ole Michael Bjørndal ledet samtalen om hvorfor internasjonal markedsføring av Norge er avgjørende for reiselivets fremtid, på Arendalsuka 2025. Foto: NHO Reiseliv
Bærekraft, OTA-er og alkoholreklame skapte engasjement
Petter Stordalen i Strawberry var svært tydelig på hva han synes om regjeringens innsats, både når det gjaldt OTAer, turistskatt og markedsføringen av Norge i utlandet.
– Vi er nødt til å øke ambisjonsnivået. Vi er et av verdens rikeste land, og reiselivet er en av de viktigste næringene, og så bruker vi 15 millioner ekstra på markedsføringen. Jeg bruker mer penger på jazzmusikk på Sommerro. Det sier litt om denne satsingen, sa Stordalen med henvisning til regjeringens eksportsatsing for reiselivet
Hvordan påvirker dagens politikk hverdagen til serveringsbransjen – og hva vil partiene gjøre fremover? Få med deg hva politikerne faktisk mener om temaene som berører vår næring mest.
Hvordan kan Bergen sikre et bærekraftig og lønnsomt reiseliv? Politikere og næringsliv møtes til debatt om cruise, korttidsutleie, serveringsbransjen og nasjonale rammevilkår, og du er invitert.
Med drøyt 300 dager igjen til stortingsvalget 2025, er NHO Reiseliv i full gang med "den lange valgkampen". Les mer om våre hovedsaker – og hva du kan gjøre for å påvirke.
Reiselivet har lyst, evne og mulighet til å være en sentral del av løsningen på utfordringene som Norge står overfor. Derfor må reiselivet ha en sentral plass i partiprogrammene for Stortingsvalget 2025, understreker NHO Reiseliv.