Slik jobber NHO Reiseliv for å stoppe momsøkningen

Publisert

Momsøkningen vil ramme distriktsreiselivet særlig hardt, påpeker NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold (innfelt). Foto: Håkon Eltvik og Tina Stafrèn/Visitnorway.com.

NHO Reiseliv arbeider for at Stortinget skal si nei til regjeringens foreslåtte momsøkning.

Regjeringen foreslår å øke reiselivsmomsen fra 10 til 12 prosent i neste års statsbudsjett. Momsøkningen rammer hoteller, campingbedrifter, skiheiser, fornøyelsesparker og transport, og anslås å gi staten inntekter på 700 millioner kroner påløpt.

– Saken har høyeste prioritet hos oss. Vi har fått tilbakemeldinger fra hoteller, både kjeder og frittstående, opplevelsesselskaper og alpinbransjen som alle bekrefter at dette er svært utfordrende for driften, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

– Siden momsøkningen ikke har hatt noen forutgående konsekvensutredning eller behandling verken i skattemeldingen, skatteinnstilling eller reiselivsmelding, føler næringen seg lurt. Denne økningen er et eksempel på totalt manglende forutsigbarhet for reiselivsbedriftene, sier hun.


Vil møte fylkesbenker og alle partifraksjoner

NHO Reiseliv jobber nå politisk for å få stoppet økningen.  

– Vi har invitert til møter med alle fylkesbenkene der våre regionstyreledere og regiondirektører sammen med lokale medlemsbedrifter får møte sine stortingspolitikere og får fortalt hvilke konsekvenser en momsøkning vil ha i deres fylke. Vi vil også jobbe videre med politisk kontakt med representanter fra alle partifraksjoner. NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold.

– Vi vet at det er et flertall på Stortinget som vil satse på næringsutvikling over hele Norge, og som ønsker å skape og bevare arbeidsplasser. Vi forventer derfor at Stortinget avviser regjeringens foreslåtte momsøkning, sier Krohn Devold.


Slik reagerer bedriftene selv

Rundt om i Reiselivs-Norge er det sterke reaksjoner på regjeringens forslag.

  • Skistar-sjef Bo Halvardsson sier til Østlendingen at økt reiselivsmoms kan endre bedriftens helårssatsing i Trysil.
  • Sindre Mjelva, fjerde generasjon vertskap på Hotel Union i Geiranger, reagerer mest på at momsøkningen kommer som lyn fra klar himmel. – Det er klønete å komme så sent med dette. Neste år blir det sannsynligvis ikke veltet over på kundene, så vi må prøve å ta tapet selv, sier Mjelva til Sunnmørsposten.

Se også:

Hvordan rammes din bedrift av momsøkning?

Send oss kommentarer og utregninger på hva momsøkningen vil utgjøre for din bedrift.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: