– Nå skal vi brette opp ermene og bruke høsten til å bli godt kjent med et nytt Storting og å representere og presentere reiselivet i de ulike komiteene.
– Vi trenger politikere som forstår verdien av næringen, og som prioriterer å styrke bedriftenes konkurransekraft, undertreker Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
Behov for forutsigbar næringspolitikk
Den rødgrønne valgseieren gjør det viktig å jobbe for å sikre forutsigbarhet i næringspolitikken fremover. Dette gjelder både innen skattepolitikk, arbeidslivspolitikk og samferdsel.
Reiselivsnæringen er utpekt som en eksportsatsing. Fortsatt står 45% av alle hotellsenger ledig og målet er å få fylt ledig kapasitet.
Politisk samarbeid og stabile rammevilkår for reiselivet
NHO Reiseliv håper at det nye stortingsflertallet vil legge til rette for økt eksport av norsk reiseliv og samtidig lytte til signalene om at norskeide bedrifter og produsenter ikke skal ha dårligere rammevilkår enn sine utenlandske konkurrenter.
– Gjennom partiprogramanalysene vi gjorde før valget har vi allerede identifisert hvilke partier vi kan samarbeide med om viktige saker. Dette legger et godt grunnlag for arbeidet vårt framover, sier Devold.
Bedrifter og eiere er helt avhengig av stabile rammevilkår, og sammen med resten av NHO Felleskapet skal NHO Reiseliv følge politikerne tett opp lover Devold.