Kontroller og tilsyn
Gode statlige tilsyn bidrar til et velfungerende næringsliv, til utvikling av beste praksis og til rettferdig konkurranse.
Gode statlige tilsyn bidrar til et velfungerende næringsliv, til utvikling av beste praksis og til rettferdig konkurranse.
Næringslivet har på sin side forventninger til de statlige tilsynene. NHO arbeider for at medlemsbedrifter i større grad skal oppleve kvalitet og rettsikkerhet i møte med tilsynene. Næringslivet betaler hvert år et milliardbeløp for den jobben tilsynene gjør i form av ordinære statlige tilsynsgebyrer.
Tilsyn er nødvendig i næringslivet, men fremfor å lete etter feil må tilsynene veilede bedriftene gjennom god dialog.
Les mer om NHO Reiselivs arbeid for å forbedre tilsyn
NHO Reiseliv mener at tilsynene må overholde plikten til å veilede bedriftene til å best mulig følge regelverket. Samtidig må tilsynene være risikobaserte, slik at systematiske lovbrytere blir tatt.
Enkelte bedrifter opplever å bruke inntil et halvt årsverk i året på administrasjon av tilsyn.
Et smilefjes viser hvordan Mattilsynet vurderer viktige forhold som hygiene, rengjøring og vedlikehold på en kafé eller restaurant. Smilefjeset gis etter gjennomført tilsyn.
Fra 1. januar 2024 trer det i kraft nye regler om hvilke bedrifter som skal ha verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU). Det betyr at alle virksomheter som omfattes av endringene, må få på plass verneombudsordning/AMU før 1. januar. Hvis dette gjelder din bedrift, kan det være fornuftig å innføre endringene allerede nå.
Mat og matkultur er en viktig del av norsk reiseliv.