Drosjeløyve for reiselivsbedrifter
Reglene for drosjeløyve skaper store utfordringer for mange opplevelsesaktører. NHO Reiseliv arbeider aktivt for å tydeliggjøre utfordringene med ordningen.
Reglene for drosjeløyve skaper store utfordringer for mange opplevelsesaktører. NHO Reiseliv arbeider aktivt for å tydeliggjøre utfordringene med ordningen.
Det regjeringsoppnevnte drosjeutvalget foreslår å gjeninnføre muligheten til dispensasjon fra løyve. NHO Reiseliv mener dette er positivt, men det bør åpnes opp for løyvefritak for minimum fem motorvogner slik det var tidligere – ikke kun tre slik drosjeutvalget foreslår.
Reglene for løyve og kjøreseddel skaper store utfordringer for mange opplevelsesaktører. NHO Reiseliv ber Samferdselsdepartementet finne en snarlig løsning for opplevelsesbransjen.
24. november hadde NHO Reiseliv møte med Samferdselsdepartementet. Her tok vi opp ønsket om en både tydeliggjøring og avklaring av regelverket for drosjeløyve for småskala turistbedrifter.
NHO Reiseliv har flere innspill til Samferdselsdepartementets høring NOU 2023-2. Her kan du laste ned vårt høringssvar som sendt 11. september 2023.
Vedlagt brev ble sendt 16. desember 2022 til Samferdselsdepartementet på vegne av Norsk Reiseliv, Virke Reiseliv og NHO Reiseliv
Vedlagte høringsinnspill ble sendt Samferdselsdepartementet 20. juni 2022, og redegjør for NHO Reiselivs innspill til departementets høring vedr. forslag til endringer i løyvekrav for drosje.