Gode nyheter fra Berlin: 500 000 til Smak deg frem

Nyhet, Utdanning og kompetanse

Publisert

2 personer som står på bak en matstasjon og kokkelerer, men det norske flagget foran dem.

Landbruks- og matminister Sandra Borch, besøker Grüne Woche i Berlin denne uken der hun har blant annet har engasjert seg i temaene; rekruttering til restaurant- og matfag og bærekraftige mat- og reiselivsopplevelser. Foto: NHO Reiseliv

Landbruks- og matdepartementet tildeler ytterligere 500 000 kroner til videreføring av rekrutteringskampanjen som NHO Reiseliv står bak sammen med samarbeidspartnere.

Mann med armene i kryss som ser inn i kamera. Foto

Henrik Hamborg, politisk rådgiver for utdanning og kompetanse i NHO Reiseliv. Foto: NHO Reiseliv | Per Sollerman

Dette er gode nyheter fra Berlin! NHO Reiseliv har jobbet hardt for at regjeringen skulle videreføre midlene til dette viktige rekrutteringsprosjektet. Selv om beløpet er mindre enn vi hadde håpet på, er vi fornøyde med at myndighetene finner midler i en tid hvor det kuttes på alle budsjetter. Det betyr at landbruks- og matdepartementet er fornøyde med prosjektet, og det vi har fått til så langt. Dette kommer godt med i vårt videre arbeid med å få flere unge til å velge restaurant- og matfag, sier Henrik Hamborg, politisk rådgiver for rekruttering og kompetanse i NHO Reiseliv. 

Det var landbruks- og matminister Sandra Borch, som deltar på Grüne Woche i Berlin denne uken, som la frem den gode nyheten:  

Vi må ikke glemme at dette er et langsiktig arbeid. Søkertallene til restaurant og matfag har vært fallende i over 20 år. Det tar tid å snu en slik trend. I 2022 var første gang på flere år at søkertallene stabiliserte seg, noe som er et godt tegn for kampanjens videre arbeid, sa landbruks- og matministeren under pressekonferansen som ble holdt i den norske ambassaden i Berlin torsdag kveld.  

Negativ søkertrend snudde i 2022 

I 2021 lanserte NHO Reiseliv rekrutteringskampanjen "Smak deg frem" med mål om å rekruttere flere unge til Restaurant- og matfag. Samme år bevilget myndighetene midler til oppstart av et nasjonalt rekrutteringsprosjekt, og Smak deg frem- kampanjen ble videreført. Kampanjen skapte mye engasjement blant ungdommer. Resultatene lot heller ikke vente på seg. Etter flere år med synkende søkertall til Restaurant- og matfag snudde trenden i 2022.  

Det er flere årsaker til oppgangen, men det er liten tvil om at kampanjen hadde effekt. Derfor ble vi veldig skuffet da midlene ikke ble videreført i statsbudsjettet for 2023. Som statsråden selv understreker er dette et langsiktig arbeid, og det tar tid å snu en negativ trend. Derfor er det så utrolig viktig at myndighetene fortsetter å satse på rekruttering til restaurant- og matfag, og at de fortsetter å bevilge penger til dette viktige, langsiktige arbeidet, sier Hamborg.  

– Jeg vil også benytte anledning til å anerkjenne den gode jobben som gjøres landet rundt på skoler, av opplæringskontorene og av næringen selv. Vi har et godt samspill, og med regjeringen med på laget kan vi få til enda mer, fortsetter Hamborg.

Henrik Hamborg har hatt flere møter med mat- og landbruksdepartementet, inkludert statsråden, med mål om at midlene til rekrutteringskampanjen blir videreført. NHO Reiseliv har også satt søkelyset på behovet for videre midler i en rekke medieutspill.  

Smak deg frem" har rundet 12,5 millioner visninger

Tredje sesong av Smak deg frem ble lansert nå nylig, og har så langt rundet 5 millioner visninger i sosiale medier.  De tre sesongene har til sammen fått over 12,5 millioner visninger.

Kampanjen handler om å skape nysgjerrighet og interesse for mat- og måltidsbransjene. Kampanjen viser frem hele bredden av karrieremuligheter innen bransjene, og viser de ulike yrkene: hvordan er det å jobbe som servitør, kokk, slakter, baker, konditor osv.

I årets sesong av Smak deg frem møter vi blant annet Silje Pedersen som forteller om sin hverdag som bakerlærling, og Martin Lund, lærling i industriell matproduksjon.  

– For oss er det viktig å vise at videregående skole ikke handler om hva du blir, men heller om hva du lærer. Gjennom Smak deg frem-filmene viser vi frem den viktige kompetansen og de ettertraktede egenskapene de unge får ved å velge nettopp Restaurant- og matfag, avslutter Hamborg.

NHO Reiseliv bygget opp kampanjen i 2020, men gjennomføres nå som et samarbeid mellom NHO Reiseliv, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel, Virke. Fellesforbundet, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers Landsforening (NKL), Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og Matfag (FORM).  

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: