NHO Reiseliv

Innhold

Samferdsel

NHO Reiseliv ønsker samferdselstiltak som bidrar til videre vekst i reiselivsnæringen. Det må være større grad av samordning mellom regjeringens samferdsels- og reiselivspolitikk.

Siste nytt

  1. Nyhet, Politikk Samferdsel

    – Haster med storflyplass i Lofoten

    NHO Nordland og NHO Reiseliv ber om fortgang i arbeidet med å bygge en rullebane som kan ta imot større fly i Lofoten.

  2. Nyhet, Politikk Samferdsel

    Reiselivet ber justisministeren hindre nye passkøer på Gardermoen

    Underbemannet grensekontroll bekymrer NHO Reiseliv og NHO Luftfart.

Bakgrunn

Effektiv transport inn til Norge og mellom viktige norske destinasjoner er et myndighetsansvar. I 2010 utarbeidet NHO Reiseliv sammen med de andre reiselivs-foreningene i NHO - Transport, Luftfart og Sjøfart - et dokument som var vårt felles innspill til Nasjonal transportplan for 2014- 2023. Dette dokumentet er fortsatt aktuelt som reiselivets ønskede samferdselspolitikk.

NHO Reiselivs viktigste synspunkter:

  • Effektiv transport inn til Norge og mellom viktige norske destinasjoner er et myndighetsansvar.
  • Vi ønsker samferdselstiltak som bidrar til videre vekst i reiselivsnæringen.

Prioriteringer

  • Det er avgjørende at den reisende har tilstrekkelig antall flyruter å velge blant, og at det finnes  flere kostnadseffektive og konkurransedyktige flyplasser for inngående trafikk. På ruter med mer en ett flyselskap er prisene betydelig lavere enn på monopolstrekninger. Konkurransen må stimuleres.
  • Likeså må langruter for busser og hurtigbåter være et nasjonalt ansvar. Dagens konsesjonsmakt i fylkeskommunene hemmer langruter på tvers av flere fylker. Det er en kilde til stor frustrasjon blant reiselivsbedriftene.
  • Konsesjonene må også tilpasses volumer for feriereisende, ikke bare fastboende. Destinasjoner med svært få fastboende og mange sesongturister får i dag ikke tilpasset tilbudet til det reelle behovet for buss- og fergeruter. Årsaken er at kriteriet for tildeling baserer seg på antall fastboende.
  • NHO Reiseliv krever at alle rutetider må finnes i digitale applikasjoner. Likedan må forutsetningen for å få konsesjon være at rutetider er tilgjengelige ett år frem i tid. På den måten blir det lettere å planlegge reiser.
  • Det offentlige har tilretteleggingsansvar som en primæroppgave. Det innebærer utbygging av infrastruktur som gir wifi overalt. Wifi er en like sentral offentlig primæroppgave som tidligere tiders vann- og strømforsyning til hele landet.


Viktige dokumenter

#samferdsel: TwitterInstagram
nhoreiseliv.no/samferdsel

 

Se også:

 Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill. For at vi skal kunne svare deg, må du oppgi e-postadresse nedenfor. Takk for at du hjelper oss å gjøre nettstedet enda bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for påmeldingen!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: