NHO Reiseliv

Innhold

NHO Reiseliv reagerer sterkt på marerittaktig tilsyn hos Restaurant Credo

#005

– Vi er ikke imot tilsyn, men det må gjøres på en måte som ikke skremmer vettet av gjester og ansatte, sier NHO Reiseliv-sjefen. Foto: Håkon Eltvik

Med full restaurant og besøk fra Michelin møtte 14 kontrollører fra politiet, Skatteetaten og Arbeidstilsynet opp for å gjennomføre tilsyn på Restaurant Credo i Trondheim. Ikke til å tro, mener NHO Reiseliv.

Klokken var 18.45 torsdag 13. desember, restauranten var smekkfull og hadde denne kvelden besøk av en representant fra Michelin-guiden. Personen var ikke en anonym inspektør, men kom fra hovedkontoret. Alt var klart for å servere gjestene da politiet troppet opp på restauranten sammen med Arbeidstilsynet, Skatteetaten og kemnerkontoret, skriver Dagens Næringsliv.

– Helt forferdelig

Credo-eier Heidi Bjerkan ba pent om kontrollørene kunne komme tilbake senere eller etter at serveringen var avsluttet. Anmodningen ble avvist.

Tilsynsbesøket ble koordinert av det tverrstatlige a-krimsenteret med Skatteetaten i spissen. Målet var å gjennomføre personallistekontroll og bokettersyn. 

Heidi Bjerkan

Credo-eier Heidi Bjerkan. Foto: Credo

– Og selv om de sa dette var et bokettersyn, ble det ikke spurt om regnskap eller bilag, så da vet jeg ikke helt hva de egentlig var ute etter, sier Heidi Bjerkan til Dagens Næringsliv. Hun legger til at hun ikke har fått noen indikasjoner på at tilsynet fant noe kritikkverdig.

– Vi leverte historiens dårligste service til gjestene. Det var helt forferdelig. Kontrollen varte fra klokken 18.45 til 21.30, forteller Bjerkan til DN.

– Tilsynsmareritt

NHO Reiseliv er sterkt kritisk til måten tilsynsbesøket ble gjennomført på.

– Et tilsyn skal være til hjelp, det skal ikke lage et mareritt. Det alvorlige her er jo at tilsynet viser total arroganse og mangel på innsyn i bransjen. Her kommer de med 14 personer i gullmåneden desember i det kveldens retter skal serveres. Jeg nøler ikke med å karakterisere dette som et tilsynsmareritt, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold til Dagens Næringsliv.

Slik bør tilsyn foregå

Hun omtaler Heidi Bjerkan som en av Norges aller beste og mest seriøse restaurantdrivere og en av dem som har stått i spissen for å lansere Trondheim som en av landets viktigste restaurantbyer.

– På høy tid med tilsynsreform

– At hun opplever dette, er ikke til å tro, sier Krohn Devold, som mener episoden i Trondheim viser at det må gjøres noe med måten tilsynsmyndighetene møter bedriftene på.

– Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen har jo sagt at han vil ha en tilsynsreform, og dette viser at det er på høy tid. Vi er ikke imot tilsyn, men det må gjøres på en måte som ikke skremmer vettet av gjester og ansatte, sier NHO Reiseliv-sjefen.

DNs lesere utropte tidligere i år NHO Reiseliv-medlem Credo til landets beste restaurant.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: